فى امتحان البيو 66
عزيزى الزائر عند قيامك بعمليه التسجيل
يستوجب عليك تنشيط حسابك من خلال رساله
تصل إليك على بريدك الالكترونى حتى يكتمل التسجيل

مع تحيات إداره المنتدى
د/على نور

فى امتحان البيو Coolapx

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

فى امتحان البيو 66
عزيزى الزائر عند قيامك بعمليه التسجيل
يستوجب عليك تنشيط حسابك من خلال رساله
تصل إليك على بريدك الالكترونى حتى يكتمل التسجيل

مع تحيات إداره المنتدى
د/على نور

فى امتحان البيو Coolapx
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

فى امتحان البيو

2 مشترك

فى امتحان البيو Empty فى امتحان البيو

مُساهمة من طرف ???? الجمعة 08 يناير 2010, 12:32 pm

لو سمحت يا د/محمد هو انا فى الامتحان اكتب الكربوهيدرات بالسيكل ستركتشر ولا بالطريقة العادية
لان السيكل ستركتشر صعبة
Anonymous
????
زائر

فى امتحان البيو Empty رد: فى امتحان البيو

مُساهمة من طرف esraa1992 الجمعة 08 يناير 2010, 1:00 pm

و يا دكتور هو الAMYLOSE & AMYLOPECTIN نحفظ الSTRUCTURES وياريت شرح بسيط للOPTICAL ACTIVITY اللى مكتوبةمعاها
esraa1992
esraa1992
عضو فضى
عضو فضى

مُساهمة من طرف DRSALAHBIO الجمعة 08 يناير 2010, 1:53 pm

اولا ردى على اى اند ام : فى اى امتحان بيو بيقولك من فوق اكتب نبذه مختصره مع الاستراكشر او امكن ومعنى كلامه بلو امكن انى فى اسئله بتكون فى الامتحان ممكن يكون فهاش استراكشر زى مثلا الاوبتيكال اكتيفبيتى
لكن الاستراكشر طبعا فى قمة الاهميه وغياب الاستراكشر فى الامتحان بيضيع منك جزء كبير من السؤال او السؤال كله وبالتالى لازم تحفظيهم والاستراكشرز مش صعبيت قوى يعنى اهم حاجه تربطيهم ببعض على قد ما تقدرى المهم تحفظيهم فى الاخر

بالنسبه لاسراء لما بتيجى المقارنه بين النشا والجليكوجين والسليلوز اكيد وانا قولت للى سالنى اننا نكتب التركيب بتاعهم الاول اينعم المقارنه مش موضحه التركيب بس قايله كل واحد بيتكون من ايه وعلى اساسه هتعمليها وطبعا فى النشا هتكتبى الاستراكشر بتاع الاميلوز والاميلوبكتين

بالنشبه للنشاط الضوئى:- هو طبعا انا مش معايا كتاب دلوقتى علشان اشرح الى تحتها بالظبط بس انا هقولك
النشاط الضوئى هو قدره السكر انه يدور شعاع ضوئى مستقطب(مارا بمنشور) اما الى اليمين ويسمى فى الحاله دى ديسكتروروتاتورى او + او مثل الجلوكوز dا
او الى الشمالب ويسمى ليفوروتاتورى او_او مثل الفركتوز l
والخاصيه دى ترجع لوجود ذره كربون غير متماثله فى السكر والى بتديله القدره على دوران الضوء
وبعد كده بيشرحلك شكل الجهاز وتركيبه ايه والرسمه الى رسمتيها وره د مديحه والى فى قمه الاهميه طبعا

ولو ما فهمتوش انا ان شاء الله هكون موجود لى الكليه الاسبوع الى جاى اما فى مكتبى او فى مكتب الجوده جنب مكتب العميد
وانا على استعداد لاى سؤال وهجاوبه بمجرد انى هشوفه
DRSALAHBIO
DRSALAHBIO
عضو هيئه التدريس
عضو  هيئه التدريس

مُساهمة من طرف esraa1992 الجمعة 08 يناير 2010, 3:11 pm

شكرااااااااااا يا دكتور المعلومة وصلت
esraa1992
esraa1992
عضو فضى
عضو فضى

مُساهمة من طرف ???? الجمعة 08 يناير 2010, 5:32 pm

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
يا دكتور محمد حضرتك فهمت سؤالى غلط انا قصدى السيكلك ستركتشر هو المهم ولا لا مش كل الستركتشرس
ولو سمحت يا د/ممكن تشرحلى الاجزاء دى
Gluconic acid ;is used as ca2+ gluconate for intravenous supplementation of calcium for slow dissociation.
Mannitol is injected intravenously to reduce intracranial hypertension in cases of meningitis .cerebral hemorrhage or thrombosis and is used in kidney functioN TESTING
INOSITOL
مش فاهمة غير الستركتشر بتاعه انا اسفة يا د/لو ممكن شرح بسيط له لانى مش راحة الكلية غير على الامتحان
لو شرحه اللى فى الكتاب حضرتك طالبه انا ممكن اكتبه
انا عارفة يا د/اني تعبت حضرتك معاي بس ان شاء الله ربنا يجعله فى ميزان حسناتك.
Anonymous
????
زائر

مُساهمة من طرف DRSALAHBIO الجمعة 08 يناير 2010, 6:03 pm

انا هجاوبك على اسئلتك بس هروح مشوار وهرجع وهشرحلك الى انتى عاوزاه ولو عندكم اى اسئله تانى اكتبوها وانا هشرحها كلها باذن الله
DRSALAHBIO
DRSALAHBIO
عضو هيئه التدريس
عضو  هيئه التدريس

مُساهمة من طرف DRSALAHBIO الجمعة 08 يناير 2010, 8:00 pm

اوك ايوه طبعا السيكلك استراكشرز مهمه جدا وانتى المفروض عارفه ازاى بتعمليها وطالما عارفه الفورميلا يبقى من السهل تعملى السيكلك بتاعتها وعاوز ااقولك انى ممكن يقولك اكتبى الهاورث فورميلا(السيكلك استراكشرز ) بتاع كذا يبقى لازم تكتبيها ولو ما طلبش انا قولت يستحسن انك تكتبيها لانك هتكونى فاهماها طبعا ومن السهل عملها

بالنسبه للكالسيوم جلوكونيت ده بيحقن بالوريد ويعتبر مصدر للكالسيوم
بالنسبه للمانيتول فيحقن بالوريد وذلك للتقليل من ضغط الدم الذائد فى المخ وذلك فى حالات الالتهاب للاغشيه السحائيه والنزيف المخى والجلطات وكمان بيستخدم فى معرفه كفاءه اووظائف الكلى عن طريق اختبار بيستخدم هو فيه

ياريت تكتبى الكلام الى مكتوب تحت الانسيتول علشان ما اخرجش من بره الى موجود فى الكتاب وعلشان اترجمهولك
DRSALAHBIO
DRSALAHBIO
عضو هيئه التدريس
عضو  هيئه التدريس

مُساهمة من طرف ???? الجمعة 08 يناير 2010, 8:56 pm

-INOSINOL IS A HEXAHYDRIC ALCOHOL.
-MYOINOSITOL PRESENTS IN BRAN (OUTER COAT OF CEREALS)WHERE IT COMBINES WITH 6 MOLECULES OF PHOSPHORIC ACID TO GIVE PHYTIC ACID
PHYTIC ACID FORMS INSOLUBLE IRON.Ca.Mg SALTS (PHYTATE)WHICH HINDER ABSORBTION OF Ca2+.Mg2+ AND IRON IN INTESTINE.
-IT IS AMEMBER OF VITAMIN B cOMPLEX AS IT IS ESSENTIAL FOR SYNTHESIS OF PHOSPHOLIPIDS .PHOSPHATIDYLINOSITOL.
Anonymous
????
زائر

مُساهمة من طرف ???? السبت 09 يناير 2010, 2:27 pm

Why Sucrose is called invert sugar?
على الرغم انه بعد ذلك قارن بين السكروز والانفيرت شوجر؟

والملتوز واللاكتوز مسميه الفا وبيتا هو مش المفروض يا اما الفا يا اما بيتا ؟
Anonymous
????
زائر

مُساهمة من طرف ???? الأحد 10 يناير 2010, 10:55 am

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟INOSINOL--Sucrose--والملتوز واللاكتوز مسميه

-INOSINOL
ربنا يكرمك يا د/ممكن تجاوب لى على الاسئلة دى وانا موضحاها فوق لانى الامتحان خلاص

والا بالحق يا د/هو امتحان العملى بيو امتى؟
Anonymous
????
زائر

مُساهمة من طرف DRSALAHBIO الأحد 10 يناير 2010, 5:12 pm

اولا انا اسف جدا على تأخيرى بس نظراً لظروفى مقدرتش ارد عليكم بس انا هرد دلوقتى
اولا امتحان العملى والى المفروض تكونوا قريتوا اعلانه يوم التلات فى نفس يوم امتحان اعمال السنه من الساعه 8 الصبح

نخش على الاسئلة
اولا الانيسيتول:-
هو عبارة عن كحول يحتوى على 6 مجموعات هيدروكسيل والاستراكشر الى قدامك ده لنوع من نظائره ال14 وهوه الميوانيسيتول
هو موجوده بتركيزات عالية جدا فى النخالة وهيه القشلرة الخارجية للحبوب حيث انه يتحد مع 6 جزيئات من جمض الفوسفوريك معطيا فايتك اسيد الى بيكون مع الحديد والكاسيوموالماغنسيوم ملح غير ذائب اسمه فيتات يعنىمعنى الكلام انى لو انتى اكلتى النخاله دى واتحدت مع الفوسفوريك اسيد واكلتى وجبه تحتوى على حديد او ماعغسيوم او كالسيوم هتلاقى الفايتك اسيد الى اتكون هيتحد معاهم ويعمل ملح غير ذائب ويمكن من امتصاص المعادن الهامه دى من الامعاء
وهو موجود بتركيزات عالية فى القلب والعضلات وبالتالى يطلق علية برده سكر العضلات والانيسيتول يعتبر واحد من مجموعه فيتامين ب المركب لانه هو ضرورى لتخليق الفوسفولبيات والفوسفاتيديل انيسيتول
DRSALAHBIO
DRSALAHBIO
عضو هيئه التدريس
عضو  هيئه التدريس

مُساهمة من طرف DRSALAHBIO الأحد 10 يناير 2010, 5:23 pm

ثانيا الفرق بين السكروز والانفيرت شوجر:
بصى اولا كلمة انفرت يعنى مقلوب
ثانيا السكروز انتى عارفة انه عبارة عن جلوكوز وفركتوز كويس
بيقولك انى لو الانزيم الى اسمه سكريز او الاحماض مثل الهيدروكلوريك كسروا محلول السكروز هيرجعوه لاصله الى هوه ايه؟ الى هوه الجلوكوز والفركتوز . طبعا الخليط بتاع الجلوكوز والفركتوز موجودين بكميات متساويه حلو الخليط ده من الجلوكوز والفركتوز اسمه االانفرت شوجر
كويس بس السكروز كان ليفوروتاتورى وهوه ثنائى لكن لما بيتفك لاصله الجلوكوز والفركتوز بقوا سكرين مختلفين الجلوكوز ديكسترو والفركتوز ليفو بس قوة الفركتوز الليفو -92 اكتر من قوة الجلوكوز الديكسترو +52.5وبالتالى السالب اكتر من الموجب وبيبقى ليفو
علشان كده سموه انفرت شوجر لانى السكروز ديكسترو لكن لما بيكسر بيبقى ليفو يعنى اتعكس او اتقلب ويارب تكونى فهمتى
DRSALAHBIO
DRSALAHBIO
عضو هيئه التدريس
عضو  هيئه التدريس

مُساهمة من طرف DRSALAHBIO الأحد 10 يناير 2010, 5:36 pm

ثالثا بالنسبة للملتوز واللاكتوز
المالتوز هوه عباره عن الفا جلوكوز وجلوكوز(الفا او بيتا).يعنى معنى الكلام انى فى واحد الفا جلوكوز والتانى اما الفا او بيتا زى ما موضوحلك فى الشكل عملك هيدروكسيل وهيدروجين منقطين معناها انهم ممكن يتحطوا بالعكس
اما اللاكتور فهوه بيتا جلاكتوز وجلوكوز(الفا او بيتا(.يعنى برده الجلوكوز ممكن نغير فيه اما الفا او بيتا وبالتالى هيكون فى نوعين من اللاكتوز
ويارب تكونى فهمتى ................اتمنى وبالتوفيق وتيجى 8 الصبح لانى العملى هنمتحنوا الاول
DRSALAHBIO
DRSALAHBIO
عضو هيئه التدريس
عضو  هيئه التدريس

مُساهمة من طرف ???? الإثنين 11 يناير 2010, 12:56 pm

متشكرة جدا جدا يا د/محمد والله انا فهمت كلام حضرتك كله وانا عارفة انى اكيد صدعت حضرتك من اسئلتى الكثيرة
وربنا ان شاء الله سيجازيك عنا خيرا
Anonymous
????
زائر

- مواضيع مماثلة