اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه 66
عزيزى الزائر عند قيامك بعمليه التسجيل
يستوجب عليك تنشيط حسابك من خلال رساله
تصل إليك على بريدك الالكترونى حتى يكتمل التسجيل

مع تحيات إداره المنتدى
د/على نور

اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه Coolapx

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه 66
عزيزى الزائر عند قيامك بعمليه التسجيل
يستوجب عليك تنشيط حسابك من خلال رساله
تصل إليك على بريدك الالكترونى حتى يكتمل التسجيل

مع تحيات إداره المنتدى
د/على نور

اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه Coolapx
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه

wessam
Mickdam
محبة الله
7 مشترك

اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه Empty اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه

مُساهمة من طرف محبة الله الأحد 29 نوفمبر 2009, 7:16 pm

السلام عليكم
يا احلى واروع اخوات فى الله
بجد يا جماعة هو بعد ما بذاكر بحس انى نسيت الحاجة ده طبيعى بس بقول ما انا فهمته ان شاء الله لما اذاكرها مرة تانى هتثبت صح كده ولا غلط
والسيتولوجى خاصة معنه ساهل بس مش عارفة والله ويا جماعة الكتاب راطط بالهبل ودكتور ياسر فى المحاضرة مختصر احفظ انهى لانى احترت واله هو اكيد الى بيبسط اختصار دكتور ياسر وبيخلى المعلومة سهلة جزاه الله كل خير لكن الى فى الكتاب اه نظامه
وجزاكم الله كل خير ويا رب يكرن امة الحبيب عليه افضل الصلاة والسلام اجمعين
السلام عليكم
محبة الله
محبة الله
عضو فضى
عضو فضى

اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه Empty رد: اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه

مُساهمة من طرف Mickdam الأحد 29 نوفمبر 2009, 7:45 pm

السلام عليكمبالنسبه للهستولوجى هى كلها رسومات واكتبى الاختصارات بتاع د ياسر وبالتوفيق

Mickdam
عضو هيئه التدريس
عضو  هيئه التدريس

اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه Empty رد: اعمل ايه لوحسيت انى نسيت الى مذكراه

مُساهمة من طرف محبة الله الأحد 29 نوفمبر 2009, 7:46 pm

ههههههههههههههههههههه
ميرسى جداجدا لحضرتك يا دكتور بس على فكرة انا فى جامعة سوهاج وبيدينى دكتور محمد نبيل ودكتور ياسر مش دكتور جمال ومفيش ورق ولا حاجة الحمد لله وبذاكر من محاضرات دكتور ياسر والكتاب وميرسى جدا جزاك الله كل خير وربنا يوفق حضرتك دائما ان شاء الله
محبة الله
محبة الله
عضو فضى
عضو فضى

مُساهمة من طرف محبة الله الأحد 29 نوفمبر 2009, 7:53 pm

ميرسى جدا لحضرتك يا دكتور على نصيحة حضرتك وجزاك الله كل خير على مرورك الطيب وان شاء الله طبعا هعمل بنصيحة حضرتك وان شاء الله خير
محبة الله
محبة الله
عضو فضى
عضو فضى

مُساهمة من طرف wessam الأحد 29 نوفمبر 2009, 9:11 pm

بصى بقى يا قمر
النسيان ده طبيبعى لانك خايفه بس لما تحتاجيه له فالامتحان بتفتكرى انتى بس اتوكلى ع الله
وانا شايفه ان الهستولوجى زى ما الدكاتره قالو اهم حاجه فيه الرسم
يعنى الرسم ثم الرسم ثم الرسم
وطبعا ممزوج بالبيانات الصح
wessam
wessam
مراقبه عامه على القسم الأدبى
مراقبه عامه على  القسم الأدبى

مُساهمة من طرف vet fulla الأحد 29 نوفمبر 2009, 9:27 pm

انا هقولك حاجة اللى تخافى منه مييجيش احسن منه وبردو اقولك اهم حاجة الرسم والله وربنا يوفقك يا رب
vet fulla
vet fulla
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمة من طرف cafu الأحد 29 نوفمبر 2009, 9:36 pm

زي ما الكل قال اهم حاجه تحفظي الرسومات وعليها البيانات ومش تخافي وعلى فكرة الهيستولوجي مادة ظريفة وهتفيدك كتير جدا في الباثولجي قدام 
تحياتي
cafu
cafu
مراقب عام على القسم الأدبى
مراقب عام على  القسم الأدبى

مُساهمة من طرف DRSALAHBIO الإثنين 30 نوفمبر 2009, 12:30 am

طبعا هما الدكاتره لمولك الموضوع بس احب اوضح انى فعلا النسيان ده حاجه عاديه جدا هوه طبعا يمكن علشان انتى فى اولى فحاسه انك ناسيه غير ايام الثانويه العامه وتحسى انى العيب منك بس احب اطمنك انى مفيش عيب ولا حاجه لانها مجرد فتره انتقاليه من الثانويه للكليه وده نظام وده نظام مختلف فاطمنى خالص بس اهم حاجه انك تفهمى فى كل ماده المطلوب منها ايه بالظبط وانا هقولك امثله
اولا الهستولوجى :- كنا نسمع زمان واحنا طلبه جمله مشهوره بتقول لو رسمت وكتبت البيانات كامله بتجيب جيد جدا لكن لو حطيت كلمتين نظرى تحتهم بتجيب امتياز وبسهوله فانا من وجهه نظرى انك تلتزمى بكلام الدكاتره فى المحاضرات بس اهم حاجه الرسومات يعنى من الاخر مفيش سوال غير لما ترسمى
وملحوظه فى الامتحان ارسمى الرسمه الاول قبل ما تتكلمى عليها لانى الرسم هيفتحلك كلام كتير قوى وهيفكرك بالى ناسياه
وطبعا اسئله الامتحانات تكون جنبك وتقريبا الدكتوره وسام نزلت مذكره امتحانات فى المنتدى ممكن تنزليها وتستفيدى منها لانك هتلاقى اسئله بتتكرر كل سنه وهيه فى غايه الاهميه
ثانيا التشريح :- وبرده هتلاقى راس السوال فى الامتحان بيقولك مع الرسم لو امكن ومعناه انك برده حاولى تكونى حريصه على الرسم بالبيانتا ومتنسيش انى فى اسئله نظرى بتيجى من العملى وبتكون درجتها مضمونه
ثالثا البيو :- هتلاقى راس السوال يقولك اشرحى مع كتابه الفورميلا ودى غايه فى الاهميه يبقى تحالوى تكتبى الفورميلا وتكتبى كلام عليها وحاولى توصلى لطريقه سهله لحفظهم يعنى اربطيهم ببعض ومثال لكده هتلاقى مثلا الجلوكوز زى الفركتوز بس الفرق اول كربونتين بس وهكذا علشان تفتكريهم وبرده مذكره الامتحانات نزليها لانى الدكاتره هما هما بتوع سوهاج تقريبا ورئيسه القسم واحده وهيه الدكتوره تحيه
"وفى اخر مذاكرتك قولى دعاء عدم النسيان "اللهم إني إستودعتك العلم الذي علمتنيه فرده إلي عند الحاجه
DRSALAHBIO
DRSALAHBIO
عضو هيئه التدريس
عضو  هيئه التدريس

مُساهمة من طرف محبة الله الثلاثاء 01 ديسمبر 2009, 2:07 am

بجد مش عارفة اشكركم ازاى جزاكم الله كل خير وربنا يوفقكم يا رب ويكرمكم بما تحبوا وترضوا وبجد شكرا جداجداجدا لحضرتك دكتور محمد صلاح بجد جزاك الله كل خير واكرمك بما تحب وترضى بجد وضحت لى كل شى شكرا جدا جزاكم الله كل خير
بجد شكرا جدا لحضرتك يا دكتور محمد على الدعاء الرائع ده كنت محتاجاه اوى
اعزكم الله
محبة الله
محبة الله
عضو فضى
عضو فضى

مُساهمة من طرف wessam الثلاثاء 01 ديسمبر 2009, 1:21 pm

محبة الله
هتلاقى هنا ع المنتدى لينك لامتحانات 2008 عشان تشوفى شكل الامتحانات زى ما د.صلاح قال
ولو تحبى ارفع لك مذكرة امتحانات اولى كلها اجيبها لك من الكليه بس انتى قولى ايه المواد اللى فيها قنا وسوهاج نفس النظام عشان مرفعش حاجه مش هتفيدك ماشى يا قمر
wessam
wessam

مُساهمة من طرف محبة الله الثلاثاء 01 ديسمبر 2009, 7:05 pm

ميرسى جدا ربنا يخليكى يا وسام حببتى بس معلش هى امتحانات 2008 فى اى قسم وجزاك الله كل خير وبجد ربنا يخليكى معلش بتعبك معايا
محبة الله
محبة الله
عضو فضى
عضو فضى

مُساهمة من طرف wessam الأربعاء 02 ديسمبر 2009, 8:34 pm

هتلاقيهم فالمنتدى البيطرى العام بس انتى مقلتيش عايزه مذكرة الامتحانات بتاعت قنا ولا ايه
وايه المواد اللى انتى عايزاها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
wessam
wessam

مُساهمة من طرف الفارس المقنع الأربعاء 02 ديسمبر 2009, 10:44 pm

السلام عليكم محبة الله
انا طبعا بشكر الدكتور محمد صلاح والدكتور سيد مقدام على النصايح الهايلة اللى بيدوهالنا وبقلهم جزاكم الله عنا خيرا وكمان بشكر زمايلى الفاضيين اللى مش وراهم غير نصيحتنا وانهم بيدلونا على الطريق الصحيح وبقولهم بجد بجد طبقتوا المثل الشعبى اللى بيقول " باب النجار مخلع" بجد بجد يااخوانى لما بشوف ناس كده بتنصح انا بموت على نفسى لما بفكر فيهم وبيصعبوا عليا.
المهم اختى فى الله ذى مقال لك الدكتور محمد صلاح باظبط بس انا لست مشكلتك حسيت بيها انتى ما بين نارين نار الكتاب اللى مش عارفه تعملى فيه ايه وكمان نار انك حاسة ان الدكتور ياسر كلامه مختصر وفى نفس الوقت ساهل بصى ياستى انا بقولك اهم حاجه فى اى امتحان معلومه صح وكمان تكون سليمه وكاملة وتحت نطاق السؤال يعنى ذى مقالك الدكتور صلاح والدكتور سيد ان الهستولوجى من اسمه ده عاوز رسومات وبيانات بالاضافة الى بعض الكلام النظرى اللى هتلاقيه يفسر لك الرسمة دى وده مش مشكله تحصلى علية من الكتاب او من المحاضرات المهم تكتبى كلام صح ومنظم بس خدى بالك فيه دكاترة بتكون عاوزه كلامها فى المحاضرات وميهمهاش الكتاب وفيه ناس مش فارقة معاها المهم المعلومه العلمية سليمه واهم حاجه فى اى ماده تعرفى الدكتور عاوز ايه يعنى تفهمى ايه الشفرة بتاعة الدكتور وده بالنسبة للهستولوجى
اما بالنسبة للتشريح فالتشريح من المواد الجميله جدا واللى العملى بتاعها بيفيد فى النظرى وعاوزه رسم توضيحى ونظريها هوا هوا العملى بس شوية تركيز والدنيا هتتظبط
اما بالنسبة للهستولوجى فلا يفتى ومالك فى المدينة وكفيل بدة استاذى الدكتور محمد بيه صلاح
انا معرفش مواد ايه اللى انتوا بتدرسوها تانى بس انا اتكلمت فى اللى اعرفة وربنا يوفقك ويدلك على طريق النجاح

فيه حاجه تانى كل مبتبصى لتقدير عالى كل مبتذاكرى على اساس انك تحصلى على التقدير ده ولو كنتى بتبصي على امتياز وربنا مقدرش ليكى الامتياز كونى واثقة انك مش هتقلى عن جيد جدا

انصحك وكل زمايلى خلوا ايمانكم بالله قوى وخلوا طموحكم بلا حدود تنالوا ما تتمنوا
الفارس المقنع
الفارس المقنع
عضو مطروود لفتره

مُساهمة من طرف محبة الله الخميس 03 ديسمبر 2009, 5:55 pm

حببتى وسام -

حببتى لو هتعبك عشان تجيبيهم خلاص حببتى والله بجد ولا تتعبى نفسك اما لو مش هيتعبك انك تجيبيها فاحنا تقريبا زى قنا بالضبط لانى الدكترة عندنا من قنا وقالوا انه نفس المنهج والله اعلم بس احنا بناخد تشريح وهستولوجى والبيو ودول الى انا متاكده انى كتبهم فى قنا هى نفسها كتب سوهاج وبجد حببتى لو هتتعبى بلاش بجد يا وسام ماشى حببتى
ربنا يوفقك ويكرمك بما تحبى وترضى
ميرسى جدا
السلام عليكم دكتور الفارس المقنع
بجد جزاك الله كل خير بجد ميرسى جدا لحضرتك وطبعا ان شاء الله انا واصحابى ناخد بنصيحة حضرتك وميرسى جدا يا دكتور جزاك الله كل خير وربنا يكرم حضرتك بما تحب وارضى
محبة الله
محبة الله
عضو فضى
عضو فضى

- مواضيع مماثلة